Baş-Boyun Bölgesi Tümörleri

Boyundaki bütün dokularda iyi veya kötü huylu tümörler gelişebilir. Bazen iyi huylu tümörler zamanla kötü huylu bir tümöre dönüşebilir. Kötü huylu olan kitleler genellikle hızlı, iyi huylu olanlar ise yavaş büyüme eğilimindedir. En önemlisi kitlelerin ağrısız olması zararsız olduğu anlamına gelmez. Ağız, ağız tabanı, dil, boğaz ve gırtlak bölgelerinde görülen kanserler, sıklıkla alkol ve sigara kullanımına bağlı olarak gelişir. Bu tip hastalıklar ileri yaşlarda daha sık görülür. Özellikle 60 yaş üstü grupta boyunda hissedilen kitlelerin mutlaka detaylı olarak araştırılması gerekir. Kişi, belirti vermeyen ve uzun süre hissettiği kitlelere karşı duyarlı olmalı, kitlelerin önemli bir soruna neden olup olmayacağı fikrini doktora bırakmalıdır.

Boyun bölgesinde ortaya çıkan şişliklerin tedavisi çeşitlilik gösterir. Tedavide belirleyici etken hastaların hekime zamanında başvurması ve kitlenin tipidir. Ayrıntılı muayene ve gerekli görüldüğünde kan tahlilleri ve radyolojik incelemelerle ( ultrasonografi, tomografi, manyetik rezonans görüntüleme, anjiografi vb) ile ön tanı konulur. Bazen kitle içerisinden ince iğneaspirasyon biyopsisi denen ince bir iğne vasıtasıyla kitle içeriğinden örnek alınarak patolojik inceleme yapılabilir. Hatta bazen tanı için kitlenin alınması dahi gerekebilir. Keza bazı lenf bezi hastalıklarında tanı ancak bir lenf bezinin patolojik olarak incelenmesi ile konmaktadır. Tüm bu tetkiklerin her hastada yapılması gerekmemektedir. Hekim uygun gördüğü tetkikleri yapıp tedavi ve takip edebilir.

Örneğin enfeksiyon sonucu olduğu düşünülen kitlelerde belirli bir tetkik sonrasında antibiyotik tedavileri düzenlenip takibe alınabilir. Ancak takipler sonucunda ileri radyolojik veya patolojik tetkik gerekebilir. Bu sebeplerle ağrılı veya ağrısız boyunda oluşmuş kitlelerin mutlaka bir hekim tarafından incelenmesi ve araştırılması gereklidir.

Bu kategoriden diğerleri: « Sinüs Hastalıkları